Bergen

24 september 2024

Mei 2024:  Persbericht
Vandaag 30 mei 2024 komt de raad bijeen voor een belangrijke beslissing in de lokale geschiedenis van Bergen: de stemming voor het ontwerp-VVGB (Verklaring Van Geen Bedenkingen) van het Bouwplan-Bot voor het dorpsplein in Bergen. Een beladen stemming, niet alleen vanwege het falen van de raad om tot een ontwerp te komen voor de meest centrale plek van Bergen, maar ook door de vele procedures en participatieprocessen die hieraan vooraf zijn gegaan. Na decennia van onwil en meningsverschillen is er nu de kans om deze periode af te sluiten. Is de gemeenteraad daartoe bereid?

Dat blijft nog zeer de vraag. Het lijkt erop dat slechts één stem vandaag tijdens de stemming bepalend zal zijn. Tegenstanders willen het plan volledig verwerpen en terugkeren naar de tekentafel. De PvdA vindt dit onacceptabel, omdat dat precies een al 13 jaar durende impasse zou voortzetten. Verder wijst de PvdA erop dat bij een nieuw plan, dat veel tijd en geld zal kosten, de structuurvisie ‘Mooi Bergen: winkelkern’ nog steeds geldt. Deze visie, specifiek ontworpen voor het dorpsplein, werd op 10 november 2011 unaniem(!) door de raad aangenomen. Er bestaat een groot risico dat een nieuw plan, gebaseerd op dezelfde structuurvisie, verworpen zal worden. Dan zijn we minimaal tien jaar, de nodige kosten en frustraties verder. Dat valt niet meer uit te leggen aan inwoners die al meer dan 10 jaar ingeschreven staan voor een woning dichtbij familie en vrienden, aan starters die op zoek zijn naar betaalbare woningen in hun geboortedorp, en aan ouderen die willen doorstromen naar een passend appartement.

Hetzelfde geluid was ook te horen tijdens de Algemene Raadscommissie vergadering van 23 mei jl. waarin veel jonge insprekers een noodkreet lieten horen voor woningbouw in het centrum. Jan Pieter Stomps, langdurig bewoner van het centrum en voormalig raadslid en wethouder van Bergen, deelde tijdens de vergadering zijn ervaringen met de herinrichting van het plein in de jaren ’70 waar het ontwerp eveneens vastliep door de vele meningen van diverse groeperingen. Hij waarschuwde dat de huidige situatie in dezelfde impasse dreigt vast te lopen en benadrukte de noodzaak van een doorbraak. “Er is een concept verklaring van geen bedenking. Er is een aangepast bouwplan en er is een bouwer. Pak de kans op een doorbraak en schrijf geschiedenis. Hoeveel tijd en kosten zijn er nog nodig om het iedereen naar de zin te maken?” aldus Jan Pieter Stomps.

Ondanks de druk op het verenigingsleven en jongerenvoorzieningen in onze vergrijsde gemeente, zijn er amper betaalbare (sociale) woningen voor jongeren en starters. De insprekers deden dringend beroep op de gemeenteraad om de handen ineen te slaan en de centrumplannen nu eindelijk te onderschrijven.

Een impressie van de 29 appartementen die ontworpen zijn in het plan Bot bouw. (beeld: Bot Bouw)

De PvdA sluit zich hierbij aan en roept de raad op om de volgende stap te zetten om een belangrijk deel van Bergen zijn karakter terug te geven. De livestream is vanavond vanaf 19:30 te volgen via www.raadbergen-nh.nl

Update 31 Mei 2024 De stemming van de gemeenteraad is uitgekomen op 10-10. Het definitieve raadsbesluit volgt nu op 20 juni 2024. In de tussentijd staat er technisch overleg gepland op 11 juni met de raadsleden, het college en de projectontwikkelaar. We houden jullie op de hoogte.

Maart 2022

Nog even en dan wordt het nieuwe zwembad De Beeck in gebruik genomen, de planning is 1 september.

Onze voormalige wethouder Peter van Huissteden mocht samen met toenmalig collega-wethouder Jan Houtenbos Jolein assisteren bij het vullen met de eerste waterdruppels van het bad.  Een mooi moment en het resultaat van een gezamenlijke inspanning.   Bekijk de video van RTV80 hier: https://youtu.be/PfCmmYoMLGg