Nieuwe wethouders treden aan

30 september 2022

Donderdag 29 september jl. werd in de namiddag via onderstaand persbericht bekend gemaakt wie de nieuwe wethouders in onze gemeente zijn.  Dit op voordracht van de selectiecommissie die hiervoor was ingesteld. In de raadsvergadering die dezelfde avond plaatsvond werden zij benoemd en werd afscheid genomen van de vertrekkende wethouders Van den Beld en Bekkering.
We wensen de nieuwe wethouders, en in het zonder onze partijgenoot Ernest Briët, veel succes toe.

Hieronder de tekst van het gemeentelijk persbericht:

Donderdagavond 29 september vindt een bijzondere gemeenteraad plaats in de gemeente Bergen. De huidige wethouders Arend Jan van den Beld en Erik Bekkering nemen afscheid. Aansluitend presenteert de gemeenteraad het raadsakkoord en worden drie nieuwe wethouders voorgedragen voor benoeming. Het betreft Yvonne Roos-Bakker, Marco Wiesehahn-Vrijman en Ernest Briët.

“We hebben een zeer zorgvuldig proces doorlopen en daar zijn deze drie kandidaten voor de gemeente Bergen uitgekomen”, aldus de selectiecommissie. “Zij beschikken over de bestuurlijke ervaring die van groot belang is voor de wijze waarop de gemeenteraad heeft aangegeven te willen gaan werken; vanuit een raadsbreed perspectief.”

De voorgedragen kandidaten hebben volgens de selectiecommissie een bewezen verbindend vermogen en zijn in staat gebleken om op allerlei niveaus -variërend van inwoners en ondernemers tot en met belangengroeperingen- relaties te onderhouden. Ook kunnen ze goed in teamverband werken. De commissie vindt dit essentieel voor een goed functionerend college. “Wij wensen hen succes met deze benoeming en zien ernaar uit om samen met hen verdere stappen te zetten met het breed gedragen raadsakkoord.”

Raadsakkoord

In het raadsakkoord staat dat wethouders worden aangesteld na een sollicitatieprocedure en op basis van competenties worden benoemd. Het is in het college van belang dat wethouders elkaar aanvullen, dat ze qua competenties in evenwicht zijn en samen een team vormen. De selectiecommissie meent dat deze drie kandidaten die kwaliteiten bezitten.

Het raadsakkoord gaat in op de aandachtsgebieden waaraan de komende raadsperiode wordt gewerkt, zoals de bestuurscultuur en burgerparticipatie. Om de bestuurlijke continuïteit te waarborgen is vastgesteld dat genomen besluiten in stand blijven, “tenzij er sprake is van ingrijpende wijzigingen van doorslaggevende betekenis in de omstandigheden (wettelijk, rechterlijke uitspraken of overige ontwikkelingen van maatschappelijk belang, inclusief maar niet beperkt tot financiële ontwikkelingen, voortschrijdend inzicht, behoefte etc.) Deze gewijzigde omstandigheden worden altijd besproken in de gemeenteraad.”

Yvonne Roos-Bakker

Yvonne Roos-Bakker –nu nog raadslid voor de VVD in Drechterland- was van september 2019 tot juli 2022 wethouder van de gemeente Drechterland. Daarvoor was ze fractievoorzitter van de VVD-fractie in Drechterland en beleidsmedewerker bij de gemeente Hoorn. Deze beoogd wethouder (49) woont in Hoogkarspel, is getrouwd en heeft twee kinderen. Ze heeft er zin in om weer als wethouder aan de slag te gaan. “Ik wil mijn verbindende eigenschappen graag inzetten voor de gemeente Bergen.”

Marco Wiesehahn-Vrijman

Marco Wiesehahn-Vrijman is sinds mei 2021 tot op heden senior beleidssecretaris infrastructuur, logistiek & mobiliteit bij VNO-NCW & MKB-Nederland. Daarvoor was hij senior manager collectieve belangenbehartiging bij ondernemersvereniging Evofenedex. Ook politiek is hij ervaren; hij was vier jaar vice-voorzitter van de VVD Statenfractie in de Provincie Noord-Holland. Hij (48) woont met zijn vrouw en twee kinderen in Haarlem. Hij vindt Bergen een prachtige groene gemeente met betrokken inwoners en hardwerkende ondernemers. “Zij verdienen een lokaal bestuur dat zorgen wegneemt, problemen oplost en kansen helpt creëren waar dat kan. Daaraan kan ik met mijn ervaring en netwerk zeker bijdragen.”

Ernest Briët

Ernest Briët is sinds 2013 directeur-bestuurder van Stichting Landschap Noord-Holland. Aan het begin van zijn loopbaan werkte hij bij diverse ministeries in Den Haag. Hij is afkomstig uit de gemeente Bergen. “Ik woon nu bijna 10 jaar met veel plezier in de kern Bergen. Ik vind het wethouderschap een mooie uitdaging na mijn jarenlange ervaring bij de overheid en maatschappelijke organisaties.”
Ernest Briët is 52 jaar en heeft met zijn partner drie studerende kinderen die op kamers wonen. Hij is ruim 25 jaar lid van de PvdA.