PvdA vraagt om snelle uitbetaling energietoeslag

7 april 2022

De hoge energieprijzen zijn een groot probleem voor met name de laagste inkomensgroepen. Reden voor het kabinet te komen met wetgeving voor een hogere energietoeslag. Onlangs is het wetsontwerp daarvoor door minister Carola Schouten ingediend.  Ze heeft laten weten dat gemeenten niet hoeven te wachten op de behandeling daarvan en al direct kunnen beginnen met het uitbetalen van de toeslag.
De PvdA Bergen heeft hierover gisteren (6 april) schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W omdat ze vindt dat de uitbetaling van de energietoeslag in onze gemeente met grote voortvarendheid moet plaatsvinden. De noodzaak om de huishoudens met de laagste inkomens financieel te steunen neemt met de stijgende prijzen van bijvoorbeeld levensmiddelen door de hoge inflatie alleen maar toe. Sommige gemeentes zijn zelfs al begonnen met uitbetaling. Wij zien graag dat Bergen op zo kort mogelijke termijn volgt.

Hieronder de complete tekst van de vragen (d.d. 6 april) aan het College van B&W:

Onderwerp: Energietoeslag minima

Toelichting: De hoge energieprijzen zijn een groot probleem voor met name voor de laagste inkomensgroepen. Reden voor het kabinet te komen met wetgeving voor een hogere energietoeslag (was 200,= en wordt 800,=). Minister Carola Schouten heeft hiervoor onlangs een wetsontwerp ingediend. Tevens heeft ze laten weten dat gemeenten niet hoeven te wachten op de behandeling daarvan en al direct kunnen beginnen met het uitbetalen van de toeslag.

Op onze gemeentelijke website staat (nog) te lezen “Als u een bijstandsuitkering ontvangt, dan krijgt u dit bedrag vanzelf zodra de voorwaarden bekend zijn.” Een aantal gemeentes wacht niet op  de “voorwaarden” en is al gestart met het uitbetalen van de uitkering aan de eerste groep die voor de toeslag in aanmerking komt: de bijstandsontvangers.  De gemeente Amsterdam is zelfs al op 23 maart gestart met uitkeren.

De PvdA Bergen vindt dat de uitbetaling van de energietoeslag door de gemeente met de grootste voortvarendheid moet plaatsvinden. De noodzaak om de huishoudens met de laagste inkomens financieel te steunen neemt met de stijgende prijzen van bijvoorbeeld levensmiddelen door de hoge inflatie alleen maar toe.

Vraag 1:
Gaat het College op korte termijn en bij voorkeur uiterlijk in de week van 11 april over tot uitbetaling aan de mensen waarvan alle gegevens bekend zijn: de bijstandontvangers?
Toelichting: de inkomens- en bankgegevens van deze groep zijn bekend en dus kan het bedrag op korte termijn worden uitbetaald. Ons pleidooi is dit uiterlijk in de week van 11 april te doen.

Vraag 2:
Wanneer hebben bijstandsontvangers de eerste 200,- energietoeslag ontvangen? En om hoeveel huishoudens ging het toen?
Toelichting: Al eerder kon 200,= worden uitbetaald. Is dit gebeurd en hoeveel huishoudens ontvingen toen een bijdrage.

Vraag 3:
De Handreiking en modelteksten voor uitvoering van de Energietoeslag zijn gepubliceerd. Wanneer kunnen in Bergen de andere inkomensgroepen een aanvraag indienen via de website? Wat is de planning?  En binnen hoeveel dagen wordt een aanvraag beoordeeld en afgehandeld?
Toelichting:  De door het ministerie van SZW/VNG gemaakte handreiking is te vinden op  www.stimulanz.nl   De gemeentelijke website kan snel worden aangepast met informatie en aanvraagformulier. Een goed voorbeeld is de website van de Dienst Noardwest Fryslan (uitvoerings-organisatie van een aantal gemeenten in Friesland), waar alle informatie deze week al te vinden was.  Wanneer volgt Bergen.
Zie:

Vraag 4:
Gaat het College de groep huishoudens die in aanmerking komt vergroten door de inkomensnorm te verhogen van 120% naar 130% van het sociaal minimum. Ook die groep heeft het moeilijk. Zijn er gelden van steunmaateregelen “overgebleven” die hiervoor kunnen worden ingezet?
Toelichting: een aantal gemeentes geeft meer groepen toegang tot de energietoeslag door als grens te nemen 130% van het sociaal minimum i.p.v. 120%. Voorbeelden zijn de gemeentes Den Haag, Zwolle Hoeksche Waard e.a. Den Haag financiert dit bijv. uit overgebleven TONK-gelden.

Vraag 5:
Hoe gaat het College de energietoeslag bekend maken, wetende dat informatie over steunregelingen lang niet altijd terecht komt bij de groep die steun hard nodig geeft.
Toelichting en suggesties: Publicatie op alleen de gemeentelijke website is onvoldoende. Alle mogelijke media moeten worden ingezet om uitgebreid en bij herhaling aandacht te besteden aan het aanvragen van de energietoeslag. Wij pleiten voor een stevige publiciteitscampagne. Inzet van de gemeentelijke informatiepagina in het Bergens Nieuwsblad, facebook, de website en ook flyers die op ontmoetingspunten (dorpshuizen, bibliotheken) worden neergelegd. Een wekelijkse update over dit onderwerp op de gemeentepagina lijkt ons een goed idee. Verder gaan we er vanuit dat de sociale teams mensen bijstaan bij het invullen van het aanvraagformulier. Niet iedereen is even digitaal vaardig.

Vraag 6:
Wil het College de Raad de komende tijd op de hoogte houden van de uitgevoerde acties? En ook straks informeren over de aantallen uitgekeerde bedragen aan de diverse groepen (bijstandsontvangers en andere aanvragers) en hoeveel aanvragen moesten worden afgewezen? En om welke inkomensgroepen ging het dan?
Toelichting: dit is een belangrijk onderwerp voor de groep lagere inkomens in onze gemeente. Wij willen de voortgang kunnen volgen.  Signalen over groepen die buiten de boot vallen en zich toch melden bij de sociale teams kunnen reden zijn om de inkomensnorm op een later moment nog op te hogen.

Peter van Huissteden, PvdA fractie.