Werkbezoek aan Kledingbank Noord-Holland-Noord / voorheen Egmond

14 maart 2022

Op 4 maart jl. hebben wij een bezoek gebracht aan de Kledingbank in Egmond. De Kledingbank is in 2018 gestart en is volledig afhankelijk van donateurs. De Kledingbank geeft herbruikbare kleding aan mensen die het hard nodig hebben, maar zelf niet in staat zijn om dat op dit moment te betalen. Door een  groep van 50 vrijwilligers wordt hiermee een bijdrage geleverd aan de armoedebestrijding in onze gemeente en in de Kop van Noord-Holland. De Kledingbank is bedoeld voor de minima, die pas na uitgebreide screening worden toegelaten.

De bank voorziet inmiddels in een grote behoefte. Gewerkt wordt vanuit een duidelijke visie: wat heeft iemand nodig die in armoede leeft; hoe kan de drempel zo laag mogelijk worden gemaakt en op welke wijze kunnen mensen worden geholpen om de vaak brede problematiek op te lossen waar zij mee te maken hebben. Hiertoe wordt nauw samengewerkt met  het Sociaal Team, deurwaarders, de Voedselbank Alkmaar etc.

De Kledingbank is ingericht als een winkel en fungeert zodoende als ontmoetingsplaats voor de minima.

De Kledingbank ziet nog veel mogelijkheden om de activiteiten uit te breiden:

• De nog aanwezige ruimte in het gebouw benutten voor een dependance van de Voedselbank Alkmaar, zodat mensen uit onze gemeente niet meer in  weer en wind op de fiets naar Alkmaar moeten
  • Ondersteuning op het gebied van vergunningen voor open dagen etc.
  • Samenwerking met de ANWB om tweedehands/opgeknapte fietsen te kunnen uitgeven

Hoewel de gemeente Bergen bereid is mee te denken, klinkt het ons vreemd in de oren dat als de kledingbank een vergunning krijgt van de gemeente Bergen tot het houden van een soort ‘kledingmarkt’, op het schoolplein nota bene, dit door de HOD / BUCH verboden kan worden/ Hhoe Kafkaiaans werkt het in de gemeente Bergen / BUCH?!

Wat hebben wij ongelooflijk veel respect en bewondering voor de twee dames, Tamara als inspirator en eerste initiatiefnemer en Esther als sidekick, die deze kledingbank opgezet hebben. Zij zijn vanaf dag één vrijwilliger en werken geheel belangeloos. De kledingbank is een stichting. De kledingbank is een geweldig initiatief dat onze steun verdiend!

Daarom wil de PvdA o.a. dat:

–  de door ons voorgestelde ‘Duinstreekpas’ zo snel mogelijk ingevoerd gaat  worden, zodat mensen met een laag inkomen ook gebruik kunnen maken van deze kledingbank en niet gescreend hoeven te worden (dat heeft de   gemeente dan al gedaan)

Hier gaan wij in de nieuwe gemeenteraad zo snel mogelijk mee aan de slag!

Hélène Jonker en Nienke Mier,
beiden lid  van de PvdA