Werkbezoek aan Stichting Welzijn Bergen

6 maart 2022

Op 15 februari had Johanne Hendriks (2e op de kandidatenlijst voor de gemeenteraad) een gesprek met Andrea Landman (directeur) en Nico Mudde (jongerenwerker) in de Blinkerd te Schoorl. Hieronder de onderwerpen die aan de orde kwamen en de nuttige adviezen van SWB.

Laaggeletterdheid en statushouders
Andrea geeft aan dat het percentage laaggeletterdheid in onze gemeente niet zo hoog is, maar dat er de nodig aandacht moet zijn voor de toename van het aantal statushouders en hun taalontwikkeling. Binnen de gemeente Bergen komen ongeveer 6 gezinnen per jaar als nieuwkomers. SWB is blij met de grote hoeveelheid vrijwilligers voor het ondersteunen van senioren. Zonder hun enthousiasme en inzet kan SWB niet.

Bureaucratie en korte termijnbeleid
SWB heeft 11 fte tot zijn beschikking voor personeel (19 medewerkers) en 430 vrijwilligers. De SWB ontvangt structurele subsidie voor producten die jaarlijks terugkomen alleen deze moeten zij jaarlijks aanvragen (zo’n 20 pagina’s). Ook is het zo dat het jaarlijks kan wijzigen wat de marge op de subsidie is (indexatie of juist zelfs een beheersregel). Dit maakt het heel lastig om te sturen, de administratieve handelingen vergen veel tijd en is het erg bureaucratisch.  Daarom pleit het SWB  voor een meerjarensubsidie voor alle vaste diensten, evalueer tussentijds op  kwaliteit en resultaten en verminder de bureaucratie!

Persoonlijke brieven door gemeente aan inwoners
De inwoners die weduwe of weduwnaar worden ontvangen een brief waarin informatie staat over mogelijkheden voor zorg en aandacht vanuit  SWB.  De inwoners die gescheiden zijn, alleenwonend en met pensioen gaan ontvangen zo’n brief niet, terwijl ook zij behoefte hebben aan ondersteuning.
(Verborgen) eenzaamheid kan zich op veel manieren voordoen. We willen daarvoor meer aandacht.

Uitgestelde zorg en huisvesting
Deze liggen in elkaars verlengde. De meeste ouderen willen thuis blijven wonen en als zij zorg nodig hebben deze thuis ontvangen. Veel oudere inwoners wonen nog in (te) grote huizen en zouden graag naar een kleiner huis / appartement gaan, maar deze huizen zijn niet beschikbaar in de gemeente. Zorg dat er goed beleid komt voor mogelijkheden voor thuiszorg en doorstroming.

BUCH
SWB en de sociaal teams hebben het zwaar binnen de organisatie van BUCH. Er zijn veel wisselingen van ambtenaren en het verzuim is hoog. Er zijn veel zzp-er die niet altijd beschikbaar zijn. De ambtenaren hebben in principe 4 werkgevers. Advies SWB: werk samen aan één doel. SWB denkt graag in oplossingen en wil meedenken om de huidige problemen op te lossen.

Jongeren
Nico geeft aan dat er na de coronatijd veel meer jongeren tot ’s nachts op straat lopen. Er is veel werk te doen en vandalisme en gebruik van drugs is de afgelopen paar jaar sterk gegroeid. Samenwerking met het onderwijs is er wel, maar komt niet goed van de grond. Een goed voorbeeld is het Bonhoeffercollege in Castricum waarbij een mooie samenwerking is ontstaan tussen de jongerenwerkers en het onderwijs. Zorg dat er meer geld beschikbaar komt voor de aanpak van de problematiek in het jongerenwerk binnen de gemeente Bergen.

Kortom, een nuttig bezoek. Zie ook ons Standpunt over vrijwilligers:  https://bergen.pvda.nl/standpunten/zeker-zijn-overige-standpunten

Neem ook eens een kijkje op de website van Stichting Welzijn Bergenhttps://www.welzijnbergen.nl/